Koopvaardij
De Tweede Wereldoorlog wordt voor een belangrijk deel op zee uitgevochten. Wereldwijd worden schepen van de geallieerde vloot aangevallen door Duitse onderzeeërs, of in het Pacifische Gebied door Japanse aanvalseskaders. Andersom torpederen en bombarderen de geallieerden veelvuldig Duitse en Japanse schepen.
Regelmatig worden dan ook overvol beladen krijgsgevangenenschepen aangevallen, wat heeft geleid tot enkele van de grootste scheepsrampen ooit: bijvoorbeeld de ondergang van de Cap Arcona of de Junyo Maru. De grootste aller tijden vindt aan Duitse zijde plaats als de Wilhelm Gustloff op 30 januari 1945 wordt getorpedeerd.
De Nederlandse koopvaardij
Op 6 juni 1940 legt de Nederlandse regering in Londen vaarplicht op aan de bemanning van de koopvaardijvloot. Het gaat om 12.000 zeelieden verspreid over bijna 850 Nederlandse schepen. Zij worden vanaf dat moment als militairen ingezet ten behoeve van de oorlogsinspanningen.
De koopvaardijschepen vervullen een cruciale rol in het transport van troepen, munitie en brandstof. Het varen in konvooien moet de veiligheid vergroten, maar Duitse en Japanse onderzeeërs en vliegtuigen blijven een groot risico. Vijandelijke aanvallen op niet minder dan 420 gebombardeerde en getorpedeerde koopvaardijschepen zouden aan 1600 Nederlandse zeelieden, waarvan bijna 50 uit Noord-Brabant, het leven kosten.
Reacties
uit erven mijn vader , kan ik mededelen dat zijn schoonvader eertijds is omgekomen op de Junyo Maru op 18 september 1944.
Dit in de wateren tussen Java en Sumatra.
dit opgemaakt uit overlijdens bericht familie boekje.
Dhr. W.B Bollen onderluitenant 6 mei 1896 -- 1944.
Geboren te Noordwolde Frl.
meer info of fotos neem contact met me op.
Dank.
Beste E. Hoornveld, hartelijk dank voor uw reactie. Ik weet niet of uw bedoeling enkel een oproep voor meer informatie betrof of dat er wellicht toch banden zijn van dhr. W.B. Bollen met Brabant ? In dat laatste geval zouden we hem ook in deze eregalerij kunnen opnemen.
Reactie toevoegen